Logopeda z przedszkolakiem - kiedy iść, po co, dlaczego?


Zacznijmy od tego, że jeśli coś Cię niepokoi lepiej od razu sprawdzić to u fachowca, niż słuchać "cioć dobrych rad" i czekać aż to minie.
Jednak czasem wady wymowy są ledwo zauważalne i staramy się to ignorować.

Przede wszystkim można wyróżnić dwa stany:
1) opóźniony rozwój mowy
2) wady wymowy.

O opóźnionym rozwoju mowy mówi się zazwyczaj, gdy dziecko dobrze słyszy, wszystko rozumie jednak nie mówi lub mówi niewiele, ale jednocześnie znajduje się w "normie" inteligencji. Opóźniony rozwój mowy przejawia się ubogim słownikiem, małą ilością zdań złożonych, nieprawidłową gramatyką , a także przedłużającym się okresem swoistej mowy dziecięcej. Tak na prawdę już półroczne dziecko może mieć opóźniony rozwój mowy, jednak rodzice bardzo często nie zwracają na to uwagi. Wracając jednak do przedszkolaka (lub dziecka w wieku 3-6 lat.) warto zwracać uwagę na:
*3 rok życia:
-nie potrafi budować zdań złożonych i nie wymawia wszystkich samogłosek ustne (tzn. "a", "o", "e", "u", "i", „y"), często myli spółgłoski dźwięczne z bezdźwięcznymi (np. "d" z "t") i opuszcza niektóre zgłoski,
-używa dźwiękonaśladownictwa "hau-hau"; nie używa nazw "pies",
-nie zmienia jeszcze słów dziecięcych na poprawna, np. "baba" zamiast "babcia", "am" zamiast "jeść", itd..,
*4 rok życia:
-nie poprawia mowy z wcześniejszych lat,
*5 rok życia:
-nie potrafi jeszcze nie wymawiać głosek przedniojęzkowo-dziąsłowych (tzn. "sz", "ż", "cz", "dż"), zamiast nich wymawia "s", "z", "c", "dz" lub "ś", "ź", "ć", "dź",
-nie poprawia mowy z wcześniejszych lat
*6 rok życia:
-nie poprawia mowy z wcześniejszych lat,
-zamienia "R" na "L" lub "J".


Co warto zapamiętać:
! mowa dziecka trzyletniego powinna być zrozumiała dla ludzi obcych,
! "powinno wymawiać: prawidłowo głoskę „s” i inne syczące, a także z, c, dz, sz, ż i inne. Jeśli w trakcie ich wymawiania, język układa się między zębami, rozwija się wada wymowy, która często jest bagatelizowana. Niestety z tej wady dziecko samo nie wyrasta."
//sosrodzice.pl
! powinien wymawiać "W", "B", "D".


Co może zaburzać rozwój mowy?
Oto najważniejsze przyczyny:
"nieprawidłowość anatomiczna,
"słaba kontrola nad narządami mowy,
"słaby słuch,
"problemy z oddychaniem,
"problemy z połykaniem,
"predyspozycje genetyczne,
"naśladowanie kogoś z wadą wymowy.


Bardzo często nieświadomie opóźnienia możemy zapobiegać postępowaniu i wzmacniać mięśnie twarzy zabawą, o tym szykuję osobny post, po sekcji przedszkolaka.


Masz jakieś pytania? Chętnie odpowiem! W końcu z opóźnieniem "świadomym" borykamy się od ponad 2 lat :)
(na szczęście było to spowodowane niedosłuchem (migdały uciskały trąbki słuchowe!), jesteśmy już 2 tygodnie po zabiegu, także walczymy dalej ;) )

Komentarze

  1. Lepiej reagować wcześniej niż za późno :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla mam przydatne jak najbardziej!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem zdania, że jak się coś dzieje nie tak, trzeba biec do specjalisty - ale czy pomogą, no to już różnie bywa.

    OdpowiedzUsuń
  4. My wlasnie walczymy z miedzyzebowka u naszego 3 latka i faktycznie jest to problem, którego nie nalezy bagatelizować

    OdpowiedzUsuń
  5. Lepiej reagować jak najwcześniej, niż będzie za późno.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Jeśli widziałeś post daj mi znać.
Jeśli spodobał Ci się wpis podaj go dalej!
Za każdy komentarz i udostępnienie bardzo dziękuję <3.